TEAM is een veel gebruikt woord. In deze tijd wordt ‘teambuilding’ veelvuldig ingezet om de prestatie van een bedrijf, divisie, unit, afdeling of projectgroep te vergroten. Een veranderingsproces wordt ingezet om de kwaliteit en het rendement te laten toenemen. Visies en missies zijn of worden ontwikkeld, strategieën, doelen en doelstellingen worden geformuleerd. Hierop worden de processen ontworpen en geïmplementeerd. Procedures worden als het even kan binnen een onderhoudbaar en ontwikkelbaar systeem ingevoerd en mensen worden op taakstellingen en te halen targets gecoacht. Dit proces van veranderen wordt vaak begeleid door opleidings- en trainingsprogramma’s voor het personeel en leidinggevenden.
Vaak wordt zo’n verandering gemanaged vanuit een veranderstrategie, gedirigeerd door de top.
Rob spreekt vaak uit persoonlijke ervaring. Hij is lang als interim manager actief geweest in het bedrijfsleven en betrokkenen geweest bij grote veranderingen. Daarnaast is zijn Haagse mentaliteit als jongen van de Haagse straat, verweven met zijn prestatiedrang als topsporter voor velen een extra inspiratie en motivatie om met Rob te werken. Hij praat er niet omheen. Hij maakt veranderen ook leuk.
Zijn filosofie, heeft hij ooit gezien bij de European Foundation for Quality Management en staat hij volledig achter: ‘Achieving Business Excellence Trough Developing People.’
Er spelen vele zaken een rol, zoals ambitie, motivatie, lef, mogelijke blokkades in het zelfvertrouwen, enz.
Traditioneel ligt de zorg voor het welzijn van personeel en het afrekenen van een werkprestaties bij het management. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden worden vaak gedelegeerd. Wij vinden dat de verantwoordelijkheid voor welke actie en prestatie dan ook nog meer bij mensen zelf moet komen te liggen. Om dit te bereiken moet er bij velen een innerlijke noodzaak worden gecreëerd. Gelukkig willen zijn en goed willen zijn, zijn vaak mooie doelstellingen. Vervolgens acties plannen en daarbij die motivatie ontwikkelen om dit te laten slagen is vaak een ander verhaal. Maar al te vaak schuiven wij de verantwoordelijkheid van ons falen af op anderen of iets anders buiten onzelf. Vaak zoeken we voor onszelf acceptabele redenen waarom we iets niet gedaan hebben. Niets menselijks is ons vreemd’. Om een ingesleten gedragspatroon weer vrij te maken voor verdere ontwikkeling, is meer nodig dan afspraken maken en afspreken dat deze worden nagekomen. Er is ook meer nodig dan ‘peptalks’ en ‘empowerment-sessies’. Coaching als: ‘zet ‘m op en we gaan ervoor’ is in ons jargon: ‘goed bedoelde lulligheid’. Als mensen zouden snappen hoe ze het anders kunnen doen en zich daarbij nog gelukkig voelen ook, dan hadden zij dat al lang anders gedaan. Mensen tot ontwikkeling brengen in een concrete werksituatie, waarin vaste patronen zijn ontstaan, is voor velen niet veilig genoeg om te experimenteren met hun gedrag en in de praktijk te testen of het effect van dat gedrag leidt tot meer rendement en voldoening.
In een veilige omgeving, lukt het mensen nog wel eens om façades rond hun ineffectiviteit op te bouwen. Door de opzet van de trainingen echter blijft alleen het ‘persoonlijke’ gedrag over. Dit bereiken we door deelnemers uitdagende opdrach¬ten in de natuur te geven. Daarbij krijgen ze inzicht in hun sterke en minder sterke kanten. Gedurende dit proces haakt de trainer niet alleen in op de cognitieve vaardigheden van de deelnemers, maar ook op de emotionele en de motivationele aspecten. Het is een trai¬ning die als zeer intens wordt ervaren.
Zijn programma’s gaan verder dan binnen- of buitenspelen. Voor de verschillende trainingsdoelstellingen hebben wij programma’s ontwikkeld w.o. ‘persoonlijke effectiviteit’ en ‘teambuilding’. Daarnaast heb ik ook één en twee daagse programma’s, w.o. het ‘managementgame’ (op diverse locaties in Nederland en België).
Door zijn langdurige ervaring en -expertise weet hij hoe ver ik kan gaan. Want om begripsverwarring te voorkomen, trainingsprogramma’s zijn geen survivals, en hebben ook niets te maken met een uitputtingsslag. of waaghalzerij.
Het gaat in veel oefeningen wel om ervaringsleren in de praktijk en het bewust zijn (of worden) van de effectiviteit van het eigen gedrag en het effect van dit gedrag op anderen. Jezelf tegenkomen ofwel zelfreflectie roept soms emoties op. Hij stuurt hier niet op aan, maar gaat de emotie ook niet uit de weg. Hij geeft directe feedback op een wijze die mensen stimuleert om het maximale uit zichzelf te halen, daarbij staat emotionele en fysieke veiligheid van de deelnemers voorop. Door zijn methodiek wordt bij veel mensen een ontwikkeling gestart die blijvend is.
Daartoe wordt veel gebruik gemaakt van vormen van persoonlijke feedback tussen de deelnemers onderling.
Door het evalueren van de opdrachten in de natuur, worden de deel¬nemers uitgenodigd te experimenteren met hun gedrag in een veilige setting. In de evaluaties wordt expliciet de transfer naar de werksituatie besproken. Hij schept in zijn trainingen een sfeer, waarin mensen de energie krijgen om hun gedrag adequater aan te passen aan de situatie. Hij begeleiden dat leerproces.
Op teamniveau komen de deelnemers terug met een sterk commitment aan nieuw gemaakte afspraken.
Onderlinge afstemming en communicatie zullen vloeiender verlopen, en men zal elkaar in een sfeer van onderling vertrouwen directer aanspreken op gedrag en verantwoordelijkheden. Op individueel niveau is er nu een duidelijk beeld van de (in)effectiviteit van hun gedrag in een groep en daaraan gekoppeld een duidelijk voornemen tot gedragsverandering.
Al snel zal blijken dat mensen het enthousiasme en veel nieuw aangeboorde energie aan verbetering gaan werken. In onze trainingen worden bronnen en vaardigheden, die de mensen zelf al weer vergeten zijn, herontdekt en opnieuw geactiveerd. Vandaar dat menig deelnemer zich wel eens afvraagt: ’Moet ik nu iets bij- of afleren?’
Ik geef al vanaf de negentiger jaren gedragstrainingen. Er is veel veranderd in de wereld dus ook binnen mijn vakgebied. Psychologische inzichten veranderen, vooral in het ontwikkelen van andere voorkeuren bij mensen. Je hoeft jezelf niet veranderen. Je kan leren om andere voorkeuren te ontwikkelen. Effectiever zijn in je gedrag. Durven beïnvloeden. Jaren terug lag het meer op gesprekstechnieken en assertiviteit. Als trainer ben ik zelf veranderd ten opzichte van die beginjaren. Dat leer je door bij te blijven op het vakgebied, maar vooral ook door beter naar het potentieel van mensen te kijken. Alles is mogelijk. Waar een wil is is een weg. Niet klagen maar aanpakken. Samen in zo’n stand gaan staan. Ik zie in mijn praktijk veel trotse managers. Ik ben blij voor hun als het resultaat ook komt. Daar ligt voor mij ook het bewijs van mijn werkwijze.