Ik weet dat veel bedrijven werken aan wat zij noemen ‘de HR cyclus’. De moderne competentiesystemen zijn er zoals bijvoorbeeld het Universal Competentence Framework van SHL. Een systeem uitgewerkt in concreet gedrag. Wat je iemand kan zien doen. Vaak is de content bij bedrijven verouderd en te algemeen. Ik merk dat de behoefte vaak ligt bij het aangaan van gesprekken met medewerkers binnen die systematiek. Bereid een manager zich goed voor op zo’n gesprek. Vaak blijft een gesprek hangen op algemeenheden over houding en gedrag. Dat moet veel preciezer! Dat moet vaker en vooral niet alleen tijdens functioneringsgesprekken. De behoefte aan management zit hem vooral ook in de begeleiding die managers bieden. Ruimte krijgen voor je eigen groei en ontwikkeling.
Ik merk in mijn praktijk dat veel medewerkers een in mijn ogen, te grote vrijheid krijgen in hun dagelijks functioneren. Er wordt wat afgeklaagd door medewerkers en managers vinden dat lastig. Dat zou een uitdaging moeten zijn. Als iedereen zo maar zou begrijpen wat er van ze verwacht zou worden, als iedereen gewoon weet hoe dat dan anders moet, dan hadden ze dat al lang eerder gedaan.
Je medewerkers stimuleren en motiveren om in die ontwikkeling te komen is datgene wat ik bij managers stimuleer.